Ik Ben Een Goede Crediteur Klant (Zijn Woorden, Niet De Mijne)

De Ik Ben Een Goede Crediteur Klant (Zijn Woorden, Niet De Mijne)- Via social media kwam hij op mijn pad. Tijdens het eerste telefoongesprek kwamen de eisen al bovendrijven. Zo vaak wilde hij op tv en zo vaak op de radio. En hij wilde daar ”best wel voor betalen”. De eerste rode vlaggetjes kwamen al omhoog.

Case
Tijdens de ontmoeting leek er een duidelijke vraag naar boven te komen. Maar het spel van de onderhandeling ging gewoon door. Hij vroeg mijn uurtarief, zei meteen aan de helft te denken en concludeerde dat ik maximaal driekwart kon factureerde dan wat ik voorstelde. Waar hij zich in vergiste was dat mijn uurtarief, mijn uurtarief is. Als de prijs je niet bevalt kan ben ik bereid mijn tarief te verhogen :) .

Het voorstel vond hij uit de lucht gegrepen. Hij vond het stom dat ik met een team van experts werk (ipv dat ik alles alleen doe?!) Hij begreep duidelijk het woord ”professioneel” niet. Hij vond dat ik ”dit en dat ook wel in 2/3 uurtjes tijd kon”. Hij wilde de bedragen aangepast hebben. Dat er nog dingen zijn als ”inhuur” kon hij niet begrijpen, hij wilde toch alleen mijn werk inhuren.

Hoe Je Dit Kunt Oplossen
Na overleg met mijn team heb ik een mail gestuurd om hem de opdracht terug te geven. Ik miste nu eenmaal essentiële antwoorden op een paar vragen. Lees: hij veranderde met elk gesprek van vraag/behoefte/webmaster & bereidwilligheid tot verandering. 

Wat ook niet hielp waren zijn Google resultaten. Zijn naam kwam naar boven bij diverse faillissementen. Hij had er natuurlijk een geweldig verhaal bij, maar het helpt niet in mijn keuze voor een klant. Is het risico het waard om mijn naam ermee te associëren?

En dan die opmerking: Ik ben een prima crediteur. Wanneer mensen dat roepen, wees alert. Dit is net zo betrouwbaar als een partner die je vertelt dat hij/zij nooit vreemdgaat. #roodvlaggetje #roodvlaggetje

Hoe Kom Je Hier Vanaf?
Hoe je er vanaf komt, is bij de De Ik Ben Een Goede Crediteur Klant gemakkelijk. Zodra je aanvoelt dat dit niet jouw ideale klant is: geef direct de opdracht terug. Het heeft mij een halve dag gekost (telefonisch contact, afspraak, offerte en teruggeven-van-de-opdracht-mail) maar ik ben geen seconde onbetaald aan het werk gegaan. Ik herken deze klant weer veer sneller dan ervoor én ben zeker wijzer geworden. Het is geen slecht mens, maar niet mijn ideale klant. Het is business, ik hoef niet voor iedereen te werken. Hij mailde nog een boze mail terug. Ik begrijp het. Het is niet makkelijk wanneer iemand zegt dat je bedrijf niet betrouwbaar genoeg is om te promoten.

Hoeveel Tijd Kost Deze KutKlant? V V
Hoeveel Geld Kost Deze KutKlant? V V
Hoeveel Energie Kost Deze KutKlant? V

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>