De-alles-wat-ik-doe-gaat-gepaard-met-gezeik-klant

Hoeveel tijd kost deze k*tklant? V V V
Hoeveel geld kost deze k*tklant? V V V V
Hoeveel energie kost deze k*tklant? V V V V V

Via mijn netwerk werd ik – op zijn verzoek – officieel gekoppeld aan deze ondernemer. Aan de telefoon stelde hij al een paar bijzondere vragen, maar dat doen wel meer mensen over mijn vak. Dat is niet iets wat mij tegenhoudt. Hij ging akkoord met een eerste brainstorm. Na wat aansporing keurde hij de opdrachtbevestiging ervoor goed en kon ik op bezoek. Hij legde uit wat hij allemaal deed en hoe hij – schijnbaar logisch voor hem – samenwerkte met een bureau dat totaal iets anders deed. Hierdoor waren er ‘promotiehaken’ in overvloed. Oftewel: de brainstorm was een succes. Ik werkte alle punten uit en besprak deze met mijn klant.

Case
Tot zover kon ik prima (betaald) mijn werk doen. Maar toen kwam het. We bespraken de mogelijkheden om door te pakken. Daarna hadden we een belafspraak waarbij hij mij de opdracht gaf om drie maanden aan de gang te gaan. Ik stuurde een opdrachtbevestiging en toen begon het. De bedrijfsnaam moest die van een ander bureau zijn. Daarna was er weer iets wat aangepast moest worden. Omdat de tijd begon te dringen (hij wilde een week later met een persbericht naar buiten) mailde en appte ik of hij akkoord wilde geven op de opdrachtbevestiging. Hij vond het ‘drammen’ en mailde mij uiteindelijk dat hij vond dat we ook konden werken zonder opdrachtbevestiging. Maar omdat ik wel een opdrachtbevestiging wilde, wilde hij niet meer verder.

Hoe los je dit op?
Als ik echt had gewild, had ik natuurlijk voor drie maanden pr een factuur kunnen sturen. De mail alleen al was een bevestiging van de gegeven opdracht. Maar goed, daar heb ik niets aan. Toen hij niet akkoord gaf voor de opdracht en voor de afscheidsmail, belde ik mijn coach. Hij zei: Jennifer, het is werk. Dat hij jouw vak niet helemaal verstaat, betekent niet dat je geen waarde kan toevoegen. Dat was voor mij de reden om verder te gaan. Maar wat had ik toen al zin om de hele opdracht terug te geven. Handig dat híj zich uiteindelijk terugtrok. Egotechnisch heeft hij nergens last van. En ik ben blij dat hij ging.

Hoe kom je hier vanaf?
Professionaliteit zal je redden. Uiteraard wil je een getekende opdrachtbevestiging. En daar gaat een klant zoals deze al niet voor. Waarschijnlijk kan iedereen die deze klant bedient zonder een bevestiging van de opdracht fluiten naar zijn centen. Niet iedereen is jouw klant, en deze is het zeker niet. Deze irriteert je. Deze hoort en begrijpt niet wat je precies zegt. Deze verstaat jouw vak niet zoals jij doet en zal dat nooit toegeven. Het is vast een hele leuke klant voor iemand anders. Laat deze los. Jouw ideale klant is buiten … en wacht op je!